Количката ви в момента е празна!
позиция:
Соло предприемач
експерт в сферите на:
Конент маркетинг, Органично търсене / SEO, ИИ/МО, Автоматизации и Програмен Маркетинг, Афилиейт Маркетинг
Локация:
Пловдив, България
Социални медии/Уебсайт:
Милица (Мила) Червенкова е солопредприемач, маркетинг специалист и автор. Тя е създателка на уебсайта theslowsolopreneur.com, където пише за изграждане на нишови уебсайтове, SEO, маркетинг, бавен бизнес и устойчиво богатство. С над 10 години опит в маркетинга и SEO, Мила се фокусира върху балансирания подход към предприемачеството, подчертавайки важността на личното благосъстояние и устойчивия растеж.
Освен бизнес теми, Мила споделя и за здравословен начин на живот, включително бягане, тренировки с пудовки и градско колоездене. Тя вярва в силната връзка между физическото здраве и успеха в солопредприемачеството.
Философията на Мила се основава на четири основни концепции: бавно солопредприемачество, бавен хъсъл, бавно богатство и бавен живот. Чрез своята работа, тя насърчава по-умишлен и устойчив подход към бизнеса и живота, фокусиран върху качеството, взаимоотношенията и личното удовлетворение.
Екипът на Жени в Маркетинг - България имаше удоволствието и привилегията да зададе на Мила няколко въпроса за нейната кариера, мнения относно маркетинг индустрията, и за нея самата. Ето какво отговори тя.
Как започнахте кариерата си в маркетинга?
Кариерате ми в маркетинга започна след като осъзнах, че не желая да имам стандартен работен ден, работейки за някой друг. След кратко проучване на темата "как се правят пари онлайн" попаднах на Гари Вайнерчук, изчетох всяка негова статия, изгледах всяко негово видео и реших, че с маркетинга може да се разберем.
Какъв съвет бихте дали на жените, които тепърва започват кариера в маркетинга в България?
Смело да започнат да създават собсвени асети (assets). Ако првят SM Marketing нека да направят един акаунт и да се опитат да го разраснат. Ако правят SEO, нека да направят уебсайт със съдържание и органично да приложат знанията си за растеж на трафик. Ако правят имейл маркетинг, то създаването и разработването на нюслетър е задължително за тях. Това е най-добрият начин за постигане на един завършен цикъл от учене и прилагане на знанията в практиката им.
Откъде черпите вдъхновение да бъдете това, което сте в професионален план?
От жаждата ми за свобода и прекарване на повече време върху дейности, които преди всичко изграждат душата и личността ми.
Кои са маркетинг ресурсите и инструментите, без които не можете?
Всекидневно работя с няколко маркетинг инструмента. Най-често това са инструменти за проучване на трафик, линкове и ключови думи като Ahrefs. Както и AI инструменти, кото ми помагат при създаване на съдържание, обобщаване на сложна информация и данни, създаване на маркетинг модели и визуализиране на бизнес идеи.
Има ли промяна, която бихте искали да видите в маркетинг индустрията в България?
Със сигурност искам българските компании да започнат да влагат повече ресурси в назначаване на по-добре заплатени маркетинг специалисти. Моето чувство е, че маркетинга в България много ограничено се разглежда като нещо без което компанията може да се справи сама. Или като отдел в който всеки може да бъде маркетолог. Както и перото от бизнеса, което не изкарва парите, а само ги харчи. Което е невероятно грешно схващане. Не съм срещала до сега компания, която би се отказала от безплатен трафик чрез SEO. Но това изисква силно мотивирани специалисти, които навсякъде в света са високо заплатени. В България това не е така и е време да се промени.
Кой беше най-предизвикателният аспект от кариерата ви до сега и как го преодоляхте?
Това да обяснявам на хората какво точно работя. Oсобено на родителите ми, които и до днес не разбират, защо някой ако кликне върху линк от мой уебсайт, аз трябвa да получвам пари (комисионна).
Кой беше най-успешния момент, проект или постижение от кариерата ви досега и как го постигнахте?
Да успея да забавя живота, като се фокусирам върху собствените си проекти и това да пиша повече.
Имали ли сте ментор, който е изиграл решаваща роля в кариерата ви? Как те повлияха на професионалното ви развитие?
Да, имала съм и все още имам. Това е Димитър Караиванов (Митака), съосновател на една страхотна българска компания Businessmap (преди Kanbanize). С Митака се запознахме още когато Бизнесмап беше Канбанайз и имаше една идея за нов стартъп. След няколко срещи с него и неговите бизнес партньори (Христо и Бисер) ме поканиха да заема позицията на маркетинг лийд в стартъп-а им (Flow-e). Аз се съгласих и така започнах да попивам всичко от Митака, което споделяше с нас. Все пак те вече бяха минали по този "стартъпджийски" път с Бизнесмап (Канбанайз).
И до ден днешен се чудя как ми се довериха с такъв стартъп в толкова наситена и конкурентна ниша. Научих наистина изключително много и от тримата съоснователи на Бизнесмап. Поддържаме връзка, работим заедно по различни проекти и непрекъснато разговарямя за нови бизнес идеи заедно. Благодаря, Митак! :)
Защо станахте част от Women in Marketing - Bulgaria и как виждате своя принос за мисията на общността?
Винаги съм се чудила как мога да се свържа с други жени, които се занимават с маркетинг в България. Лазарина ми сподели за общността и ме покани да се присъединя, което аз веднага направих. Трябва да сме по-добри и да си споделяме знанията и трудностите. Колелото на доброто трябва да се завърта и да мислим повече за "предай нататък." Смятам, че тази общност е точното място за това.
Кои тенденции или развития в индустрията намирате за най-вълнуващи или предизвикателни в момента?
Със сигурност за мен това в момента е AI движението в маркетинга.
Какъв е Вашият съвет за младите професионалисти, които се стремят да бъдат по-добри маркетолози? Какво е нужно, за да успее човек в тази индустрия?
Най-важното е да НЕ влагат половинчати усилия в нещата които правят. Нищо красиво и значимо в този свят не се случва с половинчати усилия. Следващото най-важно нещо е да имат собствени проекти, чрез които да прилагат знанията си и да експериемнтират. Маркетинга е сфера в която без експериемнти няма успех.
Как си представяте ролята си в бъдеще?
Същата като тази в момента на бавен солопредприемач (slow solopreneur). I'm a simple woman. :)
Как бихте искали да бъдете запомнени в индустрията?
Като човек, който е евангелист на добрата работа. Може да се случва по-бавно, но е качествено и жъне резултати. Slow is smooth, smooth is fast.
Извън работата, какви хобита или дейности ви доставят радост и презареждат вашата креативност?
Извън работа размятам пудовки, тичам, чета книги и прекарвам доста време навън с кучето ми, както и време в природата за трекинг.
Има ли урок, научен от Вас досега, който Ви е повлиял както в личен, така и в професионален план?
Да. Това беше моментът в който преди 7-8 години си декативирах и окончателно изтрих моя Фейсбук акаунт, както и Месинжър без да предупредя никого. В един момент осъзнах, че ако до профилната ми снимка не свети зелена точица със статус онлайн, не липсвах на много хора. Страхотен експреимент, който и до ден днешен спазвам. Истинските приятели лесно се отсяват така.
Кои са ключовите моменти в кариерата ви, които са допринесли за вашия успех?
Със сигурност това, че още в началото започнах да експериментирам с направата на различни уебсайтове със съдържание, които разраствах чрез SEO и се опитвах да монетизирам по-различни начини.
Има ли човек, концепция или урок, повлияло Ви да станете по-добър маркетинг лидер?
По-скоро това, което ме накара да стана и по-добър човек, ме накара да стана и по-добър маркетинг лидер. Това е по-дълбоко изучаване на психология (за да разбереш кой си), изучаване на Стоицизъм като философия (за да разбереш защо си) и прилагане на концепцията за минимализъм и бавен живот (за да разбереш, кога достатъчно е достатъчно).
Нещо друго, което бихте искали да добавите?
Искам да насърча хората да бъдат по-добри. Нека да създаваме повече красива работа и да не допускаме половинчати усилия да диктуват живота ни.
Беше истинско удоволствие да опознаем Мила по-добре, както и да я посрещнем като член на общността! Speakers to our Plovdiv Networking Dinner that took place in September 2024!
Ако сте член на общността Жени в Маркетинг - България и искате да бъдете представени под формата на интервю, моля попълнете формата за запитване.
Ако все още не сте член на общността, но бихте искали да бъдете, запишете се тук.