Слайдове от лекции
Относно оратора

Запознайте се с оратора
Клоуи Кристин
Клоуи е експерт по данни, който предлага набор от услуги, включително управление на Google Ads, одит, SEO анализ на данни и автоматизация на отчетите за агенции и фрийлансъри. В LinkedIn ще я намерите да споделя съвети и трикове като „вашата най-добра приятелка по всичко, свързано с данните“.
Препис на лекция
Представяне на спонсора
Така че следващият ни главен спонсор е Жени технологични работници общност. Това е общност, точно като нашата, за жени в технологиите. Те, разбира се, са по-фокусирани върху технологиите и продуктите на Google. Но те са общност, собственост на Google, и те я управляват, развиват я и създават невероятни програми по целия свят.
Така че те осигуряват видимост, общност и ресурси за жените в технологиите. Всъщност ние получихме финансиране чрез тях за това събитие, защото аз съм техен посланик. Силно, силно, силно ви препоръчвам да разгледате програмата, да се регистрирате като посланик, защото всички вие в залата вече работите с продукти на Google.
Така че, ако менторствате други жени, ако говорите на конференции, ако създадете поне един дигитален ресурс от всякакъв вид и това може да бъде публикация в LinkedIn, публикация в блог, видеоклип, каквото и да е четири пъти годишно, можете да станете техен посланик и те имат невероятни възможности да посещават събития на Google, за да организирате свои собствени събития, както правим ние тук.
И по същество, те предоставят огромна подкрепа за жените в технологиите. Така че силно, силно ви насърчавам. Но всъщност ще ви оставя с някой от Google, който да ви обясни за какво е програмата само в... между другото, много ми хареса това видео, защото е просто толкова за мен, казват те, а в миниатюрата казват, че ще обяснят програмата за 60 секунди, а видеото всъщност е дълго две минути и половина, което много ми харесва, много ми харесва тази дързост от страна на Google.
Като, да, разбира се. Да. Общо 60 секунди. Моля, повярвайте ми. Нека го чуем от тях.
Представяне на лектора
Клоуи Кристин ще ни научи как да увеличим максимално маркетинговите си прозрения с помощта на Looker Studio. Малко за Клоуи. Тя е експерт по данни, специализиран в подпомагането на бизнеси и агенции да осмислят своите уебсайтове, SEO и PPC данни. Тя предлага набор от услуги, включително Google реклами, управление, одит, SEO анализ на данни и автоматизация на отчитането както за агенции, така и за фрийлансъри.
А в LinkedIn ще я намерите да споделя съвети и трикове като ваша „най-добра приятелка по всичко, свързано с данни“. Абсолютно обожавам това. Тя е експерт в настройването на одитираща GA4 система, внедряването на конверсии, проследяването, анализа и визуализирането на данни, за да предостави практическа информация. Освен това работи с Google Tag Manager и GA4, за да създава персонализирани JavaScript променливи и всички останали неща. Тя по същество комбинира почти всяка сесия, за която говорихме досега.
Така че, чудесен човек, с когото да говорим за визуализация и Looker Studio, а забавен факт за нея е, че тя е местна. За България като страна, според мен, защото всъщност е живяла тук два месеца преди няколко години. Тя беше дигитален номад повече от 2 години. Така че, всеки, който се интересува от този начин на живот или от нейния опит в София, знам, че аз съм. Ще се радвам да поговоря с нея след лекцията ѝ. Аплодисменти за Клоуи!
Лекция от Клоуи Кристин
Благодаря. Здравейте. Това беше доста добро въведение. Благодаря. Имам нужда от този кликър. Ще ви разкажа за Looker Studio или Data Studio, както се наричаше преди. Ще се опитам да не ви отегча до смърт и да ви причиня главоболие. С него, но ако не знаете, Looker Studio или Data Studio е инструмент за визуализация на данни, с който можете да създавате наистина страхотни отчети и анализи.
Така че, всичко, което сте направили от всички готини неща, за които са ви говорили с реклами, мениджър на тагове и всички ваши неща с Google Analytics, можете да го превърнете във визуализация с Looker Studio. Всеки може да го използва. Има безплатна версия. Има и платена версия. Честно казано, вероятно не си струва да надграждате до платената версия за по-голямата част от хората.
Но е безплатно. Превръща сложни сурови маркетингови данни в ясни и приложими прозрения. Идеално за всеки бюджет. И можете да създавате наистина страхотни неща. Ще ви помогне да изграждате и автоматизирате презентации, ако сте от онези хора, които трябва да правят маркетингови презентации веднъж месечно, на всяко тримесечие, пред борда на директорите или висшестоящи служители във вашата организация и ви отнема седмици, седмици и седмици, за да съберете всички тези данни. Винаги можете да създадете нещо подобно, където то просто ще се актуализира автоматично.
Можете да правите екранни снимки от него или дори да създавате отчет страница по страница. Така че, аз обикновено разделям визуализацията на данни на два вида секции - табла за управление и след това неща страница по страница, което е по-скоро като PowerPoint презентация, която просто бихте изтеглили и изпратили на когото и да е, когато ви е необходимо.
Така че, ние правим това за нашите отчети за реклами в Google за клиентите. Имаме нещо като страница с общ преглед, след това някои дългосрочни ключови показатели за ефективност (KPI) и след това разбивка на малко по-задълбочена информация. Ако искат да я прегледат, почти мога да ви гарантирам, че по-голямата част от тях не го правят, но ето.
Има цяла гама от различни неща, които можете да свържете с Looker Studio. Така че, имате всички инструменти на Google, за които говорихте - Google Ads, Google Analytics, Google Search Console. И всички те са безплатни. Има и някои платени конектори, така че можете да използвате неща като Super Metrics, PowerMine Analytics, Reporting Ninja, и това ще ви даде цял набор от допълнителни платформи, неща като TikTok реклами, основно всички ваши платформи за социални медии, Semrush, можете да получите данни от Ahrefs там, почти всяка платформа, която използвате ежедневно, вероятно може да импортира данни в Looker Studio, ако желаете. Има дори някои наистина странни. Някой ме попита веднъж за конектор за CRM, който е достъпен само в Холандия, и ето, има конектор за него. Ако сте и супер, супер разбиращи от технологии, можете да използвате API за изграждане на ваши собствени конектори.
Честно казано, ако не знаете какво правите с това, вероятно не бих го препоръчал. Просто използвайте един от платените конектори. Reporting Ninja, особено ако е за данни от социални медии, е супер евтин и ни струва около 30$ на месец. И можете да свържете около 30 акаунта за всяка основна платформа за социални медии, която евентуално искате.
Много хора се оплакват, че Looker Studio може да е малко бавен и може да е така, не го отричам. Но има опция за нещо. Ако, когато свързвате данните си, търсите източника за извличане на данни. И това, което прави, е да зарежда предварително данните ви в back-end системата. Можете да го настроите на ежедневно, седмично, месечно, колкото и често да е, и тогава отчетите ви ще се зареждат много, много, много по-бързо.
Ето един малък пример как изглежда това.
И така, отчитане на SEO данни. Това е любимото ми. SEO и PPC, ще бъда честен. Така че можете да проследявате почти всичко, което искате. Най-често срещаните неща според мен за SEO са ключови думи с органичен трафик и данни за подходящи ключови думи, като средна позиция, импресии и т.н.
Процентът на кликване върху импресиите и реализациите или ключови събития, както официално се наричат, но не съм сигурен, че сме преминали към това да ги наричаме ключови събития. Мисля, че все още сме на вълната на реализациите, аз със сигурност съм, и можете да правите наистина страхотни неща с вашите SEO данни, които не можете да направите много лесно чрез неща като Google Search Console или Google Analytics.
Така например, тук, едно от нещата, които обичаме да разглеждаме от SEO гледна точка, наричаме анализ на разликата в кликванията, но съм го виждал да се нарича по няколко различни начина. Ще разгледаме средната позиция през последните 28 дни спрямо предходните. Така че, можете да го направите за три месеца спрямо предходните три месеца. Разглеждаме импресиите. Разглеждаме и кликванията, но това не би се вписало в темата. И разглеждаме разликата между последните три месеца спрямо предходните. Така че, всъщност можем да видим къде имаме растеж и къде имаме спад в ефективността на ключовите думи. Можете да направите същото и за данните си от Google Ads.
Ако желаете, можете да създадете подобно нещо, което да следи увеличенията или намаленията на кликванията, реализациите или процента на кликване. Така че можете да използвате Google Search Console за данни за ключови думи и ефективност на сайта. За Google Analytics това ще ви даде повече информация за това какво се случва, след като хората са напуснали страницата с резултати от търсачката и са стигнали до вашия уебсайт.
Looker Studio също ще извлече повече заявки, отколкото ще получите от Search Console. Така че, ако търсите през Search Console всички различни ключови думи, за които е класиран вашият уебсайт, той ще ви даде само първите хиляда. Ако изтеглите тези данни в Looker Studio, той ще ви даде всички, с които разполага. И понякога тази разлика може да бъде огромна. Можете да видите къде има уебсайтове с около 10 000 ключови думи, които всъщност постъпват, но не можете да ги видите всички в Search Console. Трябва да ги видите в Looker Studio. Можете също така да проследявате ефективността на ключовите думи във времето.
Така че, ние обичаме да правим това с топлинни карти. Защото мисля, че е по-визуално. Мисля, че е много по-лесно. И със сигурност е много по-лесно, отколкото да намерим тази информация в Search Console. Така че, имаме заявката отстрани.
Това е от моя малък блог, който пиша. За моя дигитален номадски живот, ако някой се интересува. Ето защо всички тези публикации са свързани с различни дестинации. Разглеждаме средната позиция и импресии по месеци. Отново, това би се разпростирало за период от шест месеца, 12 месеца, колкото дълго искате да го разглеждате, и веднага можем да видим къде имаме нарастващи импресии, намаляващи средни позиции и т.н.
Така че, знаем върху какво да работим от SEO гледна точка или какво върви наистина добре от SEO гледна точка. Друго наистина готино нещо, което можем да правим, е това, което наричам отчитане на ефективността на индекса. Отново, виждал съм това да се нарича по няколко различни начина. Можем да използваме SQL и RegEx, за да групираме ефективността на различните ни URL адреси на уебсайта ни в пет категории: добра, средна, слаба, потенциална и неефективна.
Това, което наистина търся тук, е колко „мъртво“ съдържание има на нечий уебсайт. Колко страници има на уебсайта си, които не са имали никакви импресии и кликвания през последните три месеца, последните шест месеца? Очевидно знаем, че това причинява неща като препълване на индекса, а също и защо хората пускат все повече и повече съдържание, когато половината от съдържанието на уебсайта не прави нищо?
Ако можем да откроим съдържанието, което не прави нищо, можем да се обърнем към заинтересованите страни или към маркетинг мениджърите и да кажем, че трябва да започнем да изтриваме част от него или поне да обмислим пренаписването на част от него. Другото нещо, което обичаме да правим, е да разделяме брандирани и небрандирани термини. Така че отново разглеждаме средната позиция, импресиите, кликванията от брандирани термини спрямо небрандираните термини.
Това е наистина полезно. Колко пъти хората казват: „О, органичните ми кликвания се увеличават. Органичните ми импресии се увеличават.“ Да, страхотни са. Но ако всичко е от търсене с марка, а не от други, не печелите нищо от небрандираните си неща. Наистина ли постигаме това, което искаме да постигнем?
Не казвам, че е лошо; просто казвам, че трябва да сте наясно какво всъщност ви казват данните ви. А след това, ако искате още по-задълбочени прозрения, можете да комбинирате данните си от Google Analytics с данните си от GA4. Така можете да имате списък с URL адреси.
Например, можем да разгледаме импресии, кликвания, процент на кликване, средна позиция в органично търсене и можем да ги комбинираме, за да видим органични потребители, органични реализации или ключови събития, органични събития и т.н. от нашите GA4 данни. Можете също да използвате функции. Ако потърсите в Google списък с налични функции в Looker Studio, ще получите цял списък с различни.
Избрах тази, защото вероятно е най-често използвана. Но можете да използвате функции, за да манипулирате данните си малко. Моят съвет в това отношение е просто да отидете, да намерите списъка с функции и да си поиграете с него. Честно казано, има милиони, е, не буквално, но са много. Бихме били тук по цял ден, говорейки за тях.
Преминавайки към отчитане на PPC данни, наистина обичам да добавям сравнения по месеци и години в отчетите си. Мисля, че това е наистина полезно, особено ако работите в неща като електронната търговия, където реализациите ще се увеличат драстично през следващите няколко седмици, тъй като навлизаме в този вид фаза на подаръци и празници.
Наистина е полезно да можете да сравнявате както месец по месец, така и година по година. Мисля, че това е особено важно за отчитането на клиентите, може би дори повече, отколкото за вътрешна употреба, защото поне тогава не е нужно да се връщате напред-назад по имейл 600 пъти, обяснявайки на някого, че резултатите всъщност не са надолу; това е просто сезонна тенденция. Те могат да я видят в отчета, който сте създали.
За наистина основни отчети, за PPC, едно от най-често срещаните неща, които правим, е просто да използваме таблици, наистина, наистина просто, но това означава, че не е нужно да седите и да ги пишете в Google Sheets или Excel. Можете просто да попълните автоматично нещо подобно, да въведете месеца или седмицата, колкото и често да отчитате.
И след това всички ключови показатели, които искате от платформите, същата Google Analytics, за която говорихме по-рано, бихте могли да направите нещо много подобно. За това, което очевидно е много полезно за отчитането на клиентите, дайте им линк към отчета и тогава се надяваме, че ще спрат да ви изпращат имейли милион пъти на ден, питайки ви как се представят рекламите им.
Опитвам се да направя това през последните няколко години, но не знам дали всъщност стигаме доникъде. Другото нещо, което търсим, ако провеждате кампании за електронна търговия, е дали можете да използвате Looker Studio, за да определите дали имате продукти в повече от една кампания.
Много от докладите, които споделям тук, съм ги споделил публично чрез моя LinkedIn. Така че, ако искате някой от тях, би трябвало да можете да получите достъп до поне по-голямата част от тях. Така че не е нужно да седите и да ги създавате сами. Можете просто да получите достъп. Можете да го промените, за да показва вашите собствени данни.
И тогава това ще ви покаже колко продукта има в колко кампании е даден продукт. И след това можете да сравните ефективността. Това е особено важно, за да се уверите. Да не имате продукт в четири различни кампании, в една от които да изразходва бюджета, а в друга да се представя наистина добре. Тогава можете да го извадите от тази, в която изразходва бюджета. Също така използваме референтни линии в Looker Studio.
Можете да добавите тази готина малка средна стойност за индустрията или понякога аз поставям и цел там. Отново, мисля, че е особено полезно за отчитане от клиенти, може би не толкова полезно за вътрешно отчитане. Зависи как правите вътрешното си отчитане. Но да, ние обичаме да поставяме средна стойност за индустрията, която също помага на клиентите, защото мисля, че тогава поне те могат да видят всъщност, знаете ли, че сме над или под мястото, където наистина трябва да бъдем.
Отново, може да спре някои имейли, които пристигат около времето за отчитане за вас. Така че, подобно на това, което правим с ключовите думи, можем да проследяваме ефективността на кампанията във времето, също използвайки топлинни карти. Така че, за този, например, можете да направите това с кампании, рекламни групи, продукти, всичко. Този разглежда продукти.
Разглеждаме ROAS спрямо разходите във времето. Така можем веднага да видим дали имаме продукт, който е паднал от ръба на пропастта. Или друг продукт, който е във възход. Може би става наистина популярен. Това е нещо, което искаме да извлечем. Да го сложим в отделна кампания. Да го сложим в отделна Performance Max кампания.
И ще можем да видим наистина, наистина бързо. Как се представят резултатите. Много ми харесват. Технически това са топлинни карти с обобщена таблица. Така че, ако експериментирате и търсите студио, това е типът таблица, който искате да търсите, за да получите такъв вид неща.
И накрая, отчитане на данни от социалните медии. Трябва да проверя. Няма да си губя времето. Няма. Така че, имате много налични конектори, органични и платени за почти всяка платформа за социални медии, която бихте могли да пожелаете. Отново, това не са нативни интеграции за Looker. Ще ви е необходим доставчик от трета страна.
Лично аз бих препоръчал да разгледате Reporting Ninja. Мисля, че е най-евтиният. Мисля, че е един от най-надеждните. Това не означава, че няма и други. Windsor AI е друг добър. Porter Metrics е друг добър. Supermetrics е може би най-разпространеният. Или пък най-големият е и един от най-скъпите.
Така че, ако търсите нещо, което ще прави същото, но на малко по-ниска цена, разгледайте някои от алтернативите, които споменах.
Мисля, че може би съм го казал, вече го споменах, но ако сте супер технически грамотен, можете да обмислите създаването на собствен API. Ще бъде скъпо, ако не знаете какво правите. Ако трябва да наемете разработчик, който да го направи вместо вас, вероятно ще ви поискат много пари за това. Така че може би не си струва. Ако можете да го направите сами, чудесно. Браво на вас.
Така че, можете да проследявате отново, подобни показатели на тези, които проследяваме за PPC, всъщност импресии, обхват, процент на кликване, ангажираност, ROAS, разходи за реализации, всичко, което искате.
Повечето, ако не и всички показатели, които са налични в рекламите и органичните платформи, са налични и в PPC. Looker Studio чрез тези конектори, но можете също така да правите някои неща, за да създавате свои собствени. Работили сме и преди с LinkedIn, където разглеждахме импресии на човек, когато разглеждаме страници на компании.
Така че, ако една компания има сто служители, ще разгледаме средно колко импресии получава на служител и това може да ни даде ориентир за целия бранш. Ако разгледаме достатъчно акаунти.
Можете да използвате SQL и регекс, за да резервирате публикации. Така че, ние използваме това, това изглежда много по-изискано, отколкото е в действителност. Това, което прави, е в правния сектор, но можете да го направите за всичко. Ако публикацията съдържа думата „заетост“ или „трудово право“ или „тормоз“, тогава публикацията отива в книгата по трудово право. Ако публикацията съдържа думата „награда“ или „награди“, тогава тя отива в книгата за награди. Разбирате идеята.
Това ни позволява да поставяме публикации в определени категории, за да можем да видим, че когато публикуваме за събитие или награда, получаваме много повече ангажираност, отколкото когато публикуваме за трудово право. Когато публикуваме за корпоративно право, обикновено получаваме повече харесвания от средното, отколкото когато публикуваме за, не знам, кариери или нещо подобно. Не знам от какво наистина се интересуват хората, но разбирате идеята.
Можете да направите отново месечен преглед, за да проследявате, подобно на това, което правим за Google Ads. Това изглежда като данни за метареклами, но отново, кликвания, кликвания върху връзки, импресии и т.н. Много удобно за отчитане от клиенти. А след това филтрите за имена на кампании, можете да филтрирате въз основа на вашите конвенции за именуване.
Така че, ако използвате „трафик“ като име в кампаниите си, можете да направите това за рекламите в Google, можете да направите това за рекламите в социалните мрежи. Ако използвате „ангажиране“ като име в кампаниите си, можете да филтрирате въз основа на това. Така че можете да видите всички кампании за трафик спрямо всички кампании за ангажиране за определен показател, например.
И така, за да завърша, най-важното, което мисля, че искам да извлечете от това, е да влезете в Looker Studio, ако се интересувате, и да си поиграете с него. Всичко, което прави, е да извлича данни от всички ваши източници на трети страни и да ви позволява да ги визуализирате. Не можете да развалите нищо там. Не можете да объркате нищо, нали?
Няма да влезете там, да започнете да изтегляте данните за събитията си от Google Analytics и изведнъж те да спрат да работят. Няма да се случи. Така че, буквално можете да направите всичко, да влезете с цел наум, да кажете, добре, искам да създам отчет с всичките си KPI за моите SEO данни, например, да влезете с това наум, да имате визия за това как искате да изглежда и след това просто да се опитате да го създадете.
Няма да счупиш нищо. Можеш да го използваш и за други неща. Не знам дали счетоводителят ми е доволен от това, но аз го използвам, за да проследявам всичките си бизнес сметки. Може би ще го намрази. Може да си помисли: „Защо, защо не си го сложил в QuickBooks?“ А аз ще кажа: „Не знам как да използвам QuickBooks.“ Но знам как да използвам Looker Studio. Така че, всичките ми бизнес финанси също са в Looker Studio.
Както току-що казах, експериментирайте, експериментирайте с различни конектори и източници на данни, настройте първото си табло и просто го променяйте и повтаряйте, докато работите. Отново, наистина не можете да объркате нищо.
Просто опитай, наистина се опитай да създадеш нещо полезно и да го развиваш оттам нататък. А след това можеш да изследваш по-разширени функции, когато си готов. Не е нужно да правиш всички тези фантастични неща веднага. Просто започни с основите.
Това е всичко от мен. Благодаря ви, че ме изслушахте. И ако имате някакви въпроси или нещо друго, не се колебайте да ми пишете в LinkedIn. Ще се свържа с вас там. Благодаря ви!
