Google за маркетолози

0 от 5 урока са завършени (0%)

Отключване на GA4 за успех в многоканалния маркетинг

Слайдове от лекции

Относно оратора

Gemma Fontane Speaker Photos WiM-BG (1)

Запознайте се с оратора

Джема Фонтане

Джема Фонтане е SEO консултант, съосновател и управляващ партньор в Orvit Digital, където ръководи стратегии за индустриални и електронни търговски компании в местен и международен мащаб, за да им помогне да генерират бизнес чрез дигитални канали.


Препис на лекция

Представяне на лектора

Приветстваме Джема Фонтане. Докато е тук, искам само накратко да ви разкажа няколко неща за нея. Тя е SEO консултант. Съосновател и управляващ партньор е на Orvit Digital, която основа преди година заедно с партньора си... Година и половина. И те вече имат петима души в група от невероятни B2B клиенти. Тя е невероятен не само консултант, но и агенция, основател и управляващ партньор. Така че, аплодисменти за нея. Харесва ми.

През последните години, като лектор, тя е говорила на водещи в индустрията конференции в различни страни и градове, като Friends of Search, Brighton SEO и редица други, които можете да видите в биографията ѝ. Тя също така преподава дигитален маркетинг в професионални училища и компании. И ако паметта ми служи правилно, тъй като това не е в биографията ви, вие също сте преподавали в университет, нали? Да. Невероятен човек, от когото да те обучава. Тя си сътрудничи с различни медии, включително с най-разпознаваемите американски портали по целия свят, а също така пише за места като Search Engine Land и Search Engine Journal.

И също така, само за да ви кажа нещо забавно за всички наши лектори, ще има един забавен факт, който можете да използвате като начин за разчупване на леда след конференцията, за да започнете някои разговори.

Забавният факт за Джема е, че освен всички невероятни неща, които прави в професионалния си живот, тя има и друго професионално постижение, което според мен е супер впечатляващо. Тя има електронен магазин, който продава каталунски продукти за Коледа, и ви препоръчвам да го разгледате.

Това е dendat.cat и можете да видите продукта и да я попитате за него след лекцията. Така че, тя ще ни учи за GA 4.

Лекция на Джема Фонтане

Ами, първо, благодаря ви за милите и хубави думи. Наистина се радвам, че съм тук. Надявам се, че моето изказване ще бъде много полезно за всички вас. И ако имате някакви въпроси или нещо друго, след това можем да поговорим, да си поговорим и да обсъдим всичко.

Да започваме. Ще отключа G4 за успех в многоканалния маркетинг.

И така, нека започнем отначало. Какво се случи? Преди три, четири години бяхме свикнали да работим с Universal Analytics. Не знам дали някои от вас вече работят с тези Google Analytics. По принцип. Но преди няколко години те казаха: „Добре, ще променим малко всичко.“ И въведоха GA4.

И така, какво се случи тук? Бари, Бари Суорц, той е един от водещите лидери в SEO индустрията. Той направи тази анкета от рода на: „О, харесва ли ви GA4? Харесва ли ви?“ И всъщност повечето хора изобщо не го харесаха. И по принцип всички мразят GA4. Повечето хора го мразят. И ако поговорите малко с хора в индустрията, ако те са от цял свят, хората не са много доволни.

И донякъде мога да разбера това. Защо? Защото, честно казано, ако не го настроите правилно. Ако не знаете как да използвате или настройвате GA4, честно казано, може да бъде много безполезен. Имам предвид резултатите, които имате, те не са правилни. Данните, които анализирате, не са добри, така че не можете да стигнете до правилни заключения за клиентите си и определено не си струва.

Ако обаче успеете да разберете как работи това и действително го настроите по правилния начин за вашите клиенти, наистина можете да разполагате с наистина ценни данни, които могат да бъдат полезни за вашите маркетингови стратегии. И така, как правилно да анализирате и събирате данни за компании в GA4. Днес се опитвам да отключа GA4 за успех в мултимаркетинга.

И така, да започваме. Да започнем отначало. Първо, бих искал да се потопя малко в ключовите концепции на GA4. Така че, всички ние сме, знаете, на едно и също ниво и, и знаете за какво говоря. Не знам дали вече използвате GA4 много, но за всеки случай, GA4 е организиран в различни видове отчети.

Така че, в зависимост от това какво искате да анализирате, ще трябва да анализирате някои отчети. Или някои други, основно върху отчетите. Имаме три големи отчета. Единият е отчет за придобиване, който е тук. Можем да анализираме как придобиваме потребители на нашия уебсайт, независимо дали идват от някакъв източник или медия. Ето как ги придобиваме.

Добре, това ще ни помогне да разберем дали идват за платена кампания в социалните мрежи, от социален канал, дали идват от органични канали или каквото и да е друго. Така че тук ще анализираме това, но понякога не е достатъчно да знаем откъде идва трафикът ни. Искаме да знаем какво правят, когато са на нашия уебсайт.

Искаме да знаем как взаимодействат. С нашия уебсайт, дали са подали формуляр или може би колко време прекарват на страница. Така че тук ще имате отчета за ангажираността, отчета за ангажираността, който ще видим по-късно. Много е важно да го настроите правилно, това ще ни помогне основно да анализираме как потребителите взаимодействат с нашия уебсайт, и накрая, има и друг важен отчет.

Това е отчет за монетизация. Отчетът за монетизация. Той е много специфичен за сайтове за електронна търговия. Така че, ако работите в B2B или услуги, това не е много полезно за вас. Ако обаче продавате чрез уебсайта си, това ще бъде ключов отчет за вас.

Въпреки това, в нов GA4 акаунт ви показах това, но ако вие, сега си кажете, добре, ще го инсталирам на уебсайта си и ще започна да анализирам как, кои продукти потребителите купуват от моя уебсайт или как взаимодействат, не знам, със съдържанието ми.

Ако просто създадем GA4 акаунт, всичко това ще бъде празно. Няма да имаме всички тези данни. Ето защо понякога хората не са много доволни от GA4, защото отиват там и си казват: „О, но не работи.“ Тези данни са... не мога да анализирам нищо по правилен начин.

Въпреки това, някои функции трябва да бъдат настроени в зависимост от нашите KPI. Така че тук ще ви дам... днес не искам да говоря за първоначалната настройка на GA4, но ще ви оставя шаблон тук. Така че, ако просто стартирате нов GA4 акаунт, можете да дойдете тук и да проверите всичко необходимо за настройка. Това са само основите, за да започнете да събирате данни по правилния начин.

С това обаче няма да е достатъчно. Искам да кажа, можем, добре, да свържем нашия GA4 с Google Ads, можем да кажем, добре, да съберем всички данни по правилния начин. Но с това, с това няма да е достатъчно. Трябва не само да анализираме трафика, който сме получили, но и да го придобием по подходящ начин. Също така трябва да проследяваме взаимодействията, които се случват на нашия уебсайт.

И мисля, че това е най-важното нещо, когато работите с GA4 - трябва да анализирате не само трафика, който придобивате, и потребителите, но и взаимодействията, които имате на уебсайта си. Така че, бих искал да говоря, преди да навляза по-дълбоко в разговора за събитията и ключовите събития.

Какво представляват събитията? За мен събитията са едно от най-важните неща в GA4, те се намират и в Universal Analytics. По принцип събитията са неща, които се случват на нашия уебсайт. Кои са нещата, които се случват на нашия уебсайт? Какъв вид взаимодействия могат да се случат на нашия уебсайт, които са интересни за нас?

Така например, събитията са като когато потребител прегледа страница. Или когато потребител също добави нещо в количката, когато потребител добави нещо в количката, нещо се случва в моя уебсайт и може би искам да проследя това. Какво друго може да се случи с мен, с моя сайт? Така например, някой може да добави продукт към списъка с желания, или някой може да погледне в браузъра и да потърси продукт, или някой може да закупи продукт, или някой може да изпрати формуляр.

Всичко това са събитията, по същество нещата, които се случват на нашия уебсайт. А кои са ключовите събития? Ключовите събития са нещата, които се случват на моя уебсайт, които са приоритет за моя бизнес, нали? Какво може да бъде приоритет за моя бизнес? Например, ако работя в електронна търговия, това може да бъде, когато някой добави нещо в количката или когато закупи продукт.

Ако обаче работя в B2B компания, може би е, когато някой ми се обади, когато кликне върху бутона за връзка по телефона. Или може би, когато изпрати формуляр, или може би когато изтегли ръководство или PDF файл с моя каталог. Така че е много важно да се проследява и анализира по наистина, наистина правилен начин. Как се класифицират тези събития в GA4?

Това е много важно да се знае, защото ако не знаем как са класифицирани, няма да ги проследим по правилния начин. Така че, ако сега създаваме GA4 акаунт, е важно да знаем, че имаме някои автоматично събирани събития. Те са като когато създавате GA4 акаунт, те, Google ви ги предоставя.

Така например, ако някой прегледа страница, тя вече ще бъде проследена. Добре. Не е нужно да правите нищо. Това обаче са като много основни събития, много основни взаимодействия, които се случват на един сайт. Ако искате да се задълбочите, например, ако искате да анализирате, нека да видим как потребителят превърта надолу по страницата. Например, ако искаме да видим дали потребителят, знаете ли, когато превърта надолу и навлиза по-навътре в страницата или дали някой изтегля файл.

Или ако някой възпроизведе видеоклип, това са събития за измерване, а тези събития, от които се нуждаем, не се събират автоматично, а просто трябва да кажем: „Хей, Google, искам да проследиш и това.“ Добре, това е друга категория събития и неща, които могат да се случат на даден сайт. С това обаче обикновено не е достатъчно.

И затова понякога хората казват: „Не харесвам J4, защото не проследяват повече неща, които са интересни за моята компания, защото може би искам да знам всички тези неща, когато някой влезе в уебсайта ми или когато някой добави продукт в количката, всичко това също може да е важно.“ Така че, това са препоръчителни събития и това са някои събития, които ще кажат: „Хей, може би това е добре за вас, но ние не го настройваме автоматично.“

Трябва да ги настроите. Ето как, когато отидете в Google Tag manager, трябва да ги създадете в зависимост от различните функции. Така че, когато нещо се случи, това може да се задейства и след това това събитие ще бъде записано във вашия GA4 акаунт.

И не на последно място, имаме персонализирани събития. Това са тези, които задавате сами и никой не ви препоръчва това. Например, в моя сайт е много важно да се проследява кога някой кликва на телефона и ми се обажда. Така че това е персонализирано събитие, защото никой не ми го препоръчва, но мисля, че е важно. Така че, създадох го и чрез Google Tag Manager например.

И така, защо това е толкова важно? Защото сега не е просто GA4 акаунт, където можем да анализираме трафика, който идва там, а където можем да анализираме взаимодействията, които се случват на нашия сайт. Знам например, че хората, които обикновено купуват продукт в моя сайт, идват от. Facebook кампания и си помислих: „О, но Facebook, може би вече не работи.“

Но тук виждам, че не само има много трафик, който идва от даден канал, но мога да го анализирам, о, добре, но този трафик, може би е с по-високо качество, защото хората, които идват оттук, купуват повече. Ето защо е много важно да се настрои всичко това. Можем обаче да се задълбочим още повече, за да анализираме всичко това.

Какво ще стане, ако не просто искаме да знаем колко хора са закупили даден продукт, а искаме да знаем кои са? Добре, може би искаме да знаем от всичко това, искаме да знаем колко хора са купили коледния пуловер, защото е Коледа и искаме да анализираме как работи този продукт. Ето параметрите.

Параметрите са нещо, което по принцип не е много просто и се настройва автоматично от Google, но това са основно някои функции, които предоставят повече информация за събитията. Какви са тези функции? Например, ние автоматично събираме параметри и това са някои функции, които казват: „Добре, този човек, който е закупил тези продукти, го е направил на тази страница.“

Добре. Тези параметри ни помагат да анализираме не само кои продукти е закупил някой, но и на каква основа, за да можем да анализираме. Добре, значи са купили пуловера. Много е важно да направим това. И също така, не само автоматичните, но и персонализираните параметри, така че можем да се задълбочим и да анализираме какво точно се случва от моя страна.

Така че, наистина ви препоръчвам да анализирате всичко, свързано със събития и параметри, защото това ще бъде много полезно, за да анализираме как се представят нашите кампании. Добре. По принцип, защото повечето от тях са персонализирани и трябва да го направите чрез Google Tag Manager. Ами, просто исках да отбележа това, защото е много важно, когато искаме да анализираме кампании.

Добре, с всичко това ще знаем не само кои продукти е купил потребителят, но и точно кои. Колко, но точно кои. И след това можем да анализираме точно как се представят кампаниите ми, кои продукти се представят по-добре. Добре, и не на последно място, можем да анализираме всичко това с докладите за проучване, които ще ни помогнат да анализираме цялото пътуване и как работи това.

И така, с това въведение, сега ще ви кажа как да използвате всичко това в зависимост от канала, по който работите. Добре, нека започнем със SEO, защото аз идвам от SEO и това е нещо като любимото ми направление, но ще се опитам да ви дам съвети как да анализирате и да извлечете максимума от него. GA четири, в зависимост от канала.

Добре, например, ако работите за SEO и се занимавате със SEO, първото нещо, което трябва да направите в GA 4, е да настроите отчетите на Google Search Console, преди отчетите на Universal Analytics да се показват по подразбиране. Но сега, ако искате да анализирате всички данни от Google Search Console, трябва да го настроите.

И може би ще попитате защо се случва това? Защо не е настроено по подразбиране? Не знам, но просто трябва да отидете в библиотеката и да кажете: „Хей, този отчет, публикувайте го.“ Така отчетът ще бъде публикуван и ще можете да анализирате всички данни, които имате в Google Search Console, също и тук, в GA4. Така че ще ви бъде по-лесно и ще имате всичко в един отчет, така че няма да е нужно да преминавате от Search Console към GA4. Всичко ще бъде тук. И по принцип ще имате същите отчети, които имате там, за да анализирате кликвания, процент на кликване при импресии и средна позиция в Google. Добре? Така че, ако работите в SEO, наистина ви препоръчвам да направите това.

Не само това, в GA4 можете да анализирате органичния трафик на уебсайта си по наистина задълбочен и правилен начин. Например, когато отидем на отчет за придобиване, това е отчетът, който ни показва как сме придобили потребители. Можем например да филтрираме по носител и източник. Така че тук можем да анализираме не само органичния трафик, който имаме, но и от кой източник идва.

Например, можем да анализираме тук, че по-голямата част от трафика идва от Google, но може би част идва, част идва от Baidu. Това е като браузъра, който използвате най-много в Китай, например. Така че тук можем да анализираме по-задълбочено как се представя органичният трафик и кой от тях придобиваме.

Но кои са събитията, които ще помогнат за анализ на SEO ефективността на нашия уебсайт? Така че тук ще ви препоръчам да използвате тези. Например, събитията са, ако си спомним неща, които се случват, че те се интересуват от моя уебсайт. Така че, например, ако работите в SEO, ще ви бъде наистина интересно да анализирате.

Изпратените формуляри, генерираните от вас потенциални клиенти на сайта ви, покупките... можете да отидете там в отчета за ангажираност и да анализирате... добре, всички тези формуляри, откъде идват? Идват от органичен трафик, от кой източник или носител? Идват от Google. Добре, как се представя това на моя уебсайт?

Какъв е процентът на конверсия? Колко хора, които идват от органичните канали, в крайна сметка конвертират в моя уебсайт? Така че, можете да анализирате всичко това там. И не само това, но можете също така да се задълбочите в събитията и да се обобщите със събитията в GA4 и да анализирате, например, когато даден сайт, електронна търговия, имате браузър тук и търсите продукт, да, например Black Jumper.

Добре. След това можете да използвате GA4 и с резултата от търсенето да анализирате какви думи са търсили потребителите в браузъра ви. Добре. След това, например, можете да създадете отчет и да кажете, добре, раница, например, хора от Съединените щати търсят повече раница, а хора от Канада търсят повече, не знам, жени, работещи в областта на технологиите.

Така че, ако можем да анализираме всичко това, може би ще осъзнаем, че например хората в САЩ се интересуват повече от технологични продукти на нашия сайт, а хората от Канада се интересуват повече от, не знам, животински продукти или пуловери с животни. Така че, тогава можем да адаптираме уебсайта си от SEO гледна точка в зависимост от това.

Ето защо е много важно да знаете. Всъщност, какво е важно за вас и да създавате събития, които наистина ще променят играта за вашия бизнес. Добре, но не съм тук, за да говоря само за SEO. Ще ви дам и няколко съвета, ако работите в маркетинг на съдържание. Добре, ако работите в маркетинг на съдържание, трябва да разгледате следните отчети. Отчетът за целевата страница и отчетът за страницата на екрана. Защо? Защото тези отчети са тези, които ще покажат как се представят вашите страници. Добре. Можете например да отидете в отчета за целевата страница и да анализирате всяка отделна страница и да видите как се представя тя.

Добре. А сега ще се опитам да споделя как да анализирам това. Добре. Нека го направим тук. Например, ключови показатели за анализ на ефективността на маркетинга на съдържание. В GA4 можем не само да анализираме сесии, които са потребители, които основно остават поне 10 секунди на нашата страница и взаимодействат малко, но можем да анализираме и например ангажирани сесии.

Ангажирана сесия е сесия, в която не само потребителят може да участва. Влиза в сайта ни, но остава поне 10 секунди или задейства едно от ключовите ни събития. Например, някой е влязъл на страницата ни и е добавил продукт в количката. Ако това е било ключово събитие за мен, това ще бъде ангажирана сесия.

Много е важно да се разграничават сесиите и да се ангажират сесиите, защото това ще ни помогне да анализираме как се представя нашето съдържание или продуктите ни по по-правилен начин. Добре. Някои други показатели, обвързан процент. Обвързан процент. В началото хората си казваха: „О, това не е включено.“ Да, включено е. Така че можете да анализирате и хората, които посещават уебсайта ви, и те си тръгват много бързо.

Добре. Това ще ви помогне да си направите заключения и да видите дали съдържанието или комбинациите действително се представят по правилния начин или не. Средно време на ангажираност на сесия. Можете да анализирате колко пъти потребителят остава на всяка страница. Така например, ако имате блог, можете да анализирате дали се интересуват от вашата тема или не, в зависимост от кампанията в канала, от който идват и т.н.

И да, това беше пример. И сега имате колона с матрица от ключови събития. Така например, можете да анализирате страница по страница на този отчет за целевата страница и да кажете, че на тази страница се задействат тези ключови събития. Така че сега, например, ако имате различни важни ключови събития на страниците си, можете да анализирате кои от тях се представят по-добре или по-зле.

И след това да си кажем: „Добре, значи следващия месец може би ще ги приоритизирам, за да ги направя по-добри.“ Добре. И не на последно място, процентът на конверсия на това. Така че, например, тук в блог, можете да кажете: „Добре, всички тези събития могат да бъдат ключови за мен. Кои са по-важни за мен?“ Така че, ще зависи, особено ако работите за електронна търговия, B2B компания, вестник.

Но в маркетинга на съдържанието е много важно да се анализират всички тези неща. И например, за мен в маркетинга на съдържанието има две, три събития, които са много важни, особено когато се фокусирам върху блогове или съдържание, което създаваме. От едната страна е например превъртане. Харесва ми да виждам как потребителят превърта надолу страница, защото особено ако това са, не знам, страници с много информация, която може да им бъде полезна.

Искам да анализирам това, а също така, например, за вестници или блогове, обичам да проследявам колко споделяния имат, особено в този случай, понякога е по-скоро за PR кампания, но също така е събитие, което бих препоръчал да проследявате. Защо това е много важно? Защото това ще ни помогне да анализираме как потребителите, как потребителите пътуват на нашия уебсайт.

Можем да анализираме това и в маркетинга на съдържание чрез GA4 чрез отчети за изследване на пътя. Има място, където можем да проследяваме как потребителите преминават от една страница на друга и кои събития задействат на всяка страница. Така че това е много важно в маркетинга на съдържание. Така разбирате пътя на потребителя на нашия сайт.

Но това не е всичко, което искам да споделя днес. Също така, GA4 е ключов за платените кампании, и не само защото можете да анализирате трафика, който идва от платени кампании на вашия сайт, чрез отчета за придобиванията, както показах преди за други канали, но и защото има отчет за рекламата.

Има доклад, че за всичко, свързано с рекламите в Google. Така че, ако работите с реклами в Google, наистина трябва да ги настроите. Така че ще имате всичките си данни тук, но това не е все още най-важната част тук, тъй като най-важната част тук е настройването на аудитории. Така че, ако работите с реклами в Google, е много, много важно да настроите аудитории в GA4.

А какво представляват аудиториите? Аудиториите по същество са... Зависи от всеки уебсайт и всяка компания, но те са основно потребители, които споделят едни и същи интереси или едни и същи неща, които са важни за вас. Например, можем да направим аудитория от хора, които купуват, или хора, които не са закупили продукт. Можем да направим аудитории в зависимост от държавата на потребителите. Можем да направим аудитории в зависимост от възрастта на потребителя. Можем да направим аудитории в зависимост от каквото и да е. Добре? И това е важно, ами, тук ви показвам как да го направите, но това не е... Важно е само защото ще ни помогне да анализираме например как взаимодействат потребители от САЩ спрямо потребители от Канада.

Но също така, защото това ще бъде ключов фактор за нашите кампании в Google Ads. Защо? Защото благодарение на аудиториите можем да правим например ремаркетинг или да създаваме подобни аудитории. И какво е ремаркетинг и как можем да създадем тези аудитории за ремаркетинг? Например, мога да създам аудитория от хора, които добавят продукт в количката, но не са го купили.

Така че, този вид аудитория са хора, които са силно заинтересовани от моя продукт, но не са го закупили. Така че, те са тук, в края на фунията, но не са го закупили. Така че, тогава мога да създам кампания, фокусирана само върху този потребител. Ето защо в J4 е много важно да се свърже това с Google Ads, защото тогава можем да създадем този вид аудитории, които ще бъдат ключови за нашите кампании.

Не на последно място, J4 за социалните медии. Много е подобен на Google Ads, особено с всички аудитории и всичко останало, но също така бих ви препоръчал да използвате GA4, а не само например данни от Facebook, Instagram или Twitter, защото тук можете да сравнявате и анализирате органичните си социални канали, платените си социални канали чрез останалите и в крайна сметка да анализирате например процентите на конверсия, ако има такива, дали потребителите купуват повече чрез социалните канали или не, и това честно казано може да бъде наистина полезно за вашите стратегии.

Някои събития, които препоръчвам да проследявате, са потенциални клиенти, идващи от социалните медии, както и кликвания от нашия сайт към социалните медии, което също е много интересно.

Така че, в общи линии. Мисля, че казах много неща, но за да обобщя накратко, мисля, че GA4 наистина може да промени играта за вашите стратегии. Ако обаче не го настроите правилно, ако не проследявате всички събития, ключовите си събития, ако не настроите параметри, не можете да проследите и да опознаете цялата магия, която GA4 всъщност ви предлага.

Но ако наистина знаем какво искаме, ако се подготвим правилно – можем да анализираме и да стигнем до две страхотни заключения, които могат да ни бъдат много полезни. Така че, благодаря.

bg_BGБългарски